Fina Michaela



Hej!
Här var det verkligen tomt mellan raderna, och så mycket förändring på det problemet kan jag faktiskt inte se just nu. Min vecka är fullbokad denna veckan, och jag springer fram för att hinna med. Men jag tar tag i det igen, nästa vecka.
Jag kommer säkert blogga någon gång innan nästa vecka, men tills dess får ni i alla fall ha det så bra och sköta om er. Nu ska jag gå och lägga mig. Det behövs något enormt mycket! Kramar! ♥

Photoshop guide: Nivåer

I det förra inlägget jag skrev om nivåer, verkade det som att några av mina få, men ack så söta läsare ville se en guide på hur man faktiskt använder sig av nivåer i photoshop. So here you go! (:
Kom ihåg att nivåer såklart heter något annat på photoshop som är på engelska, men det bör finnas att hitta på samma ställe.


1. Börja med att öppna en ny bild i photoshop och behandla den så som du brukar (ex. Camera RAW). Jag valde en bild på en blåsippa som jag tog i April. Den här bilden har jag endast öppnat och redigerat i Camera RAW.


2. Klicka på det runda märket (hälften svart, hälften vitt). Här kommer en rullgardinsmeny upp. Klicka på rubriken Nivåer.


3. Nu kommer denna vackra rutan upp framför bilden. Det är det här som är nivåerna. Längst upp i rutan finns en rukrik där det står kanal. Til höger om den finns ännu en rallgardinsmeny där det står RGB -> RÖD, GRÖN, BLÅ. Klicka på röd, grön eller blå (Alltså inte RGB) och börja exprimentera med pilarna. Testa dig fram till en färgton som du gillar på bilden. Klicka på OK när du känner dig nöjd.


RESULTAT: Så här fin blev min bild efter (höger) att jag hade behandlat den med nivåer. Bilden till vänster visar hur den såg ut efter Camera Raw. Svårare än så här är det inte! :)

Hoppas att ni blir nöjda med era bilder, och skriv gärna vad ni tyckte om denna guiden och om ni vill se fler, liknande photoshop guider. Och glöm inte att visa era nivå-behandlade bilder, de vill jag gärna se! Nu är det bara att börja nivåa i photoshop! ;)


Nivåtips!



Hej på er!
Jag ska snart ner till stan för att spela trumpet, men jag hinner skriva ett litet inägg innan jag ska med bussen.
Tänkte tipsa er om vad photoshop kan göra av en vanlig skog och dam. Det blir helt magiskt om man lägger på lite "nivåer" som det heter i mitt Photoshop elements på svenska. Att dra lite i nivåerna gör ett otroligt starkt intryck. Nivåer använder jag mig främst av när jag redigerar mina bilder och jag vill få en äldre känsla på bilderna eller om jag vill ändra vitbalansen. På de här bilderna har jag tagit i lite extra med nivåerna, men lite nivåer på bilderna gör verkligen pricken över i:et. Det tycker i alla fall jag.

Finns det intresse av att se nivåer i en photoshop-guide?

Nej nu måste jag verkligen rusa till bussen!
Ha en bra eftermiddag, om det nu fortfarande är eftermiddag... KRAM!! ♥


Lille Charles


Lille söta Charles i April.

Godmorgon!
Idag har jag sovmorgon, och det är så himla skönt. Dock är jag ingen sjusovare, men jag gillar det ändå. Man behöver ju inte stressa (:
Jag ska snart bege mig till köket för att äta frukost. Ni får ha en bra torsdag! Kram ♥

Elin


Nikon D90 + Nikon 50mm f/1.8
Elin utanför Dunkers kulturhus i Helsingborg i Mars.


Sjuk



Hej på er!
Först och främst tänkte jag ursäkta att bloggen har sett lite galen ut hela dagen idag. Har pillat med designen, och det blev aldrig bra! Jobbigt det där...

Idag är jag hemma från skolan. Tråkigt, men så är det när man är sjuk.
Hoppas ni mår bättre än mig. Vi hörs! Kram ♥

Mamma mu...



Nikon D90 + Sigma 70-300 f/4


Åh, fina vår!



Självporträtt


Nikon D90 + Nikon 50 f/1.8
Reflexskärm silver

I tisdags såg jag ett underbart porträtt och blev super inspirerad. Igår slutade jag lite tidigare och hade inget annat att göra, så jag tog tillfälle till akt att fota självporträtt och få ut min inspiration på bilderna. Tycker jag lyckades bra med vissa bilder (denna är en av de), men tyvärr kom fokusen fel på de alldra flesta bilderna. Jag tror jag kommer göra om denna fotograferingen när jag får tid till det.

Gillar ni bilden i färg eller svartvitt?
Personligen gilalr jag den i fär mer :)

Nu blir det trumpetlektion, och senare ikväll simning.
Kram ♥


Vårfilm



Här kommer min första, skakiga film. Den blev väll lite halvbra, men strunt samma, det är ju trots allt min första. Att filma var så himla kul! ♥

Lundalopp



I lördags var det lundalopp i Lund. Jag sprang 5 km i år och förbättrade min tid med 7 sekunder, 27:48. Jag är jättenöjd!
Vädret var kanonfint, och jag höll på att dö av värmeslag när jag äntligen kom i mål efter en lång och svettig halvtimme. Då satt det fint med en dusch ;)

Hur som helst. De här bilderna tog jag i bilen, genom fönstret påväg ner.

Ps. Jag försöker klippa ihop en liten film, men himla movie maker vill inte alls göra det, så vi får se hur det blir med det. Ds.

Klätterkatten



Här har vi min lille kisse igen. Han gillar att klättra i träd.

Idag har det varit så himla fint väder. Jag var och spelade brännboll med simmarna, och sedan dess har jag legat ute hela eftermiddagen och pluggat. Skönt! :)

Annie B&W



Testar det där med tidsinställda inlägg...

Här kommer samma bilder som jag visade igår på Annie, fast utan färg.
Vilken version tycker du är finast? Färg eller svartvitt? :)


Annie



Jag fotade Annie lite snabbt innan ikväll och hittills, vad jag har redigerat är jag hyffsat nöjd. Ljuset på värkvällarna så här års är oslagbar! :) Nu blir det mat!

När livet är lite extra underbart



Livet är lite extra underbart när solen skiner och termometern visar 20 grader och uppåt. När man sitter med en glass i handen ute på balkongen, och läser en bra bok.

Då är livet som alldra bäst.


Sov gott!


Nikon D90 + Nikon 18-55 f/4.5

Godnatt


Fairytale




Igår hittade vi ett stort träd, med en enorm rot. Såklart stannade vi  där ett tag och fotade. Ljuset var fantastiskt!
Jag blev supernöjd med bilderna, och både Elin och Linnea är så fina.

Nu blir det trumpetläxa för hela köret.


Äppelblommor



Godmorgon fina vänner! Hoppas allt är bra med er idag!
Jag har en bra känsla i magen idag. Tror denna dagen kommer bli bra. Riktigt bra!

Tills vi ses igen kan jag bjuda på de här bilderna, och ge er ett överbra musiktips, Adam Green - Friends of mine.
Ha en fin torsdag!

Vintage



Testade på en ny redigeringsstil, och jag gillar den. Vintage inspirerat och ljust! Tycker speciellt den passar på de här bilderna, med Michaela i hennes superfina klänning, och de söta rosetterna i håret.
Är medveten om att de inte är redigerade helt lika. Men så blir det om man gör de med ett par timmars mellanrum.

Nu ska jag gå och lägga mig. Ska bli så skönt efter en heldag med foto och jogging.
Sov så sött! ♥

You think that you can leave the past behind. You must be out of your mind!



You must be out of your mind - The Magnetic Fields
Underbar redigeringsmusik. Inspiration på hög nivå.

Det här är ett smakprov från vad jag gjort idag. Mer kommer kan jag lova! Har en hel drös med bilder som bara väntar på att bli publicerade. Stay tuned... 

Onsdag



Började dagen med en härlig joggingtur. Nu ska det sitta fint med en stor frukost!

Har ni sett att jag har gjort lite ändringar i designen? Vad tycker ni?


RSS 2.0