Svaren från frågestunden

Här kommer svaren från frågestunden. Vinnaren blev Nattafoto!





Vad har du för kamera?
Nikon D90


Är din kamera lätthanterad?

Svar: Jag skulle inte säga att den är jättelätt för en oteknisk person som mig. Men den är absolut inte svår heller. Innan jag köpte min egen Nikon D90 använde jag min pappas Nikon D60. Den är klart mycket lättare för nybörjare. Men som med alla kameror vänjer man sig med det man har.


Redigerar du dina bilder mycket eller lite?

Jag redigerar mina bilder väldigt lite. Efter jag märkt hur stor färgskillnaden är på D60n och D90n gör jag oftast bara små finslipningar på mina bilder i Camera-raw i photoshop.

Brukar du då använda photoshop i så fall vilket program?

Ja, jag använder mig av photoshop elements 7.0. Tycker det funkar super!

Vad är ditt favorit program på tv?

Tittar inte speciellt mycket på tv överhuvudtaget. Har inget direkt favoritprogram.

När började du fota?

När pappa fick sin kamera 2008. Annars fotade jag bara semesterbilder.

Vilken var din första kamera?

Jag hade en kamera med rulle, vilken jag fick när jag var kanske 8 år.

Har du gått på en fotokurs?
Nej, det har jag inte.

Rekommenderar du något inom fotografering?

Det beror på vad du menar. En reflexskärm är inte fel att ha när man fotar speciellt porträtt.

Vilken känd blogg läser du mest?

Tinkerbella.blogg.se.


Vem är snyggast i bloggvärlden?

Det bryr jag mig inte alls om faktiskt. Ingen aning.

Varför började du fota och hur gammal var du då?

För att jag tyckte det var roligt såklart! Jag var 12 år när jag fick intresse för det.

Använder du dig mycket av photoshop och så vidare? (:

Inte mycket. Men jag använder mig av photoshop.

Vad fick du i julklapp? :D

Jag fick pengar, Målerisaker; promarkers, Ritblock och pastellkritor, en extern hårddisk, filmerna Avatar och bröllopsfotografen, nattlinne, Lite fina saker att ha i rummet, Super Mario spel, Doftljus, en bok med fototips, Eltandborste presentfort på IKEA och mysiga varma sockar.

Vilket objektiv rekommenderar du till porträttfotografering? :)

Av de jag använder, Nikkor 50mm f/1.8, utan tvekan.

Vad är roligast o fota på? :D

Porträtt och bebisar/barn.

Vad drömmer du emot? :D

Att fortsätta vara lycklig.

Vilken kamera har du?

Nikon D90.

Hur mycket har din fotoutrustning kostat änsålänge? ;) igenomsnitt..

Vet inte riktigt. För att ha sparat ihop pengar utan att ha en inkomst har det varit en hel del. Men fotografering är dyrt, och det tycker jag man får räkna med.

Har du beställt hem något ifrån tvspelsweb.se?

Ja. Min reflexskärm ( silver/vit 60cm ) kommer därifrån.

Vad har du för dator ?

Jag har ingen dator. Vi delar hela familjen. Vi har två fast windows vista.

Har du en egen studio?

Nej det har jag inte.

 
På de här bilderna har jag en helt vanlig vit vägg som bakgrund.


Har du några djur?

Jag har en söt liten katt som heter Alfons.

Vad har du för favorit blogg?

Tinkerbella.blogg.se, elinivemo.com/blog.

Har jag ställt bra frågor?

Jadå (;

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Hej! Jag heter Maria, är femton år och bor i Helsingborg. På min blogg kommer du få se bilder från vardag och fotograferingar, och allt annat vad jag har för mig.





RSS 2.0